الأربعاء، 30 يوليو 2008

رباعيات الحزن

لا تطلب الحزن ولا تهرب اليه
ولا تجري منه ولا تبكي عليه
دا كل حزن فيه جواه الفرح
وكل فرح مكتوب حزنه عليه


تنسى كتير احزان وترجع لها
وتكتب ليوم الفرح من قلبها
ولما يجي الفرح ينده عليها
تلاقي الفرح خايف من حزنها


ماشية الحياة بالحزن مرة ومرة ماشية بفرح
لو يهبش الحزن فيك مرة راح تنجرح
ولو تلاقي الفرح هيكلبشك
ما هو كل قلب داقه قام انشرح

يامكلبشين في الحياة بايد من حديد
ونفسكم فرحكم يرجع لكم من جديد
راح يرجع الفرح ولا بد راجع اليكم
هى الحياة لازم فيها الفرح والتجديد


مشيت في طريق مليان بشر
في ليلة ضلمة فيها طالع قمر
كل العيون من كل جنس ولون
دايقة طعم الليل وطعم السهر


انا كنت ماشي في سكة حزن وطريق
حذرني منها من زمان كام صديق
من طول ما الفرح كان معايا لزم
قلت اجرن لاقيته ولعة وحريق

لا الحزين فرحان ولا حتى السعيد
دا كل يوم تعبان وبعده يجي جديد
فرحان وحزين انا جربتهم
لاتنين مالاقيتش فيهم نفسي اكيد

شئ غريب في البشر او في الحياة
يفرح يلاقي المطر جى من سماه
ينط فوق الحجر ولو حزين تلقاه
يعشق ليالي السهر ولو تكون قاتلاه


حزين انا للحياة وفرحان لها
ماهى حبيبتي الحياة وعشتقها
ولما تعشق تدوق
وتعرف حلو الحياة من مرها

زارني الحزن ف مرة بكاني
سبته ورحت الفرح بكاني
بين الحزن والفرح قلبي
ضعيف الدمع جابني ووداني

ليست هناك تعليقات: